Malowanie proszkowe
Maksymalne wymiary detali malowanych to 1m x 1m x 4m.
Lakierowanie proszkowe to proces, w którym wykorzystuje się farbę proszkową, którą poddaje się naelektryzowaniu. Jest ona nakładana na powierzchnię metalu przy użyciu specjalnych urządzeń, przy wykorzystaniu sprężonego powietrza. Metal ten wcześniej powinien być dokładnie oczyszczony, aby pomiędzy powierzchnię metalu a proszek farby, nie wdało się ciało obce. Nie stosuje się farb podkładowych. Dzięki siłom elektrostatycznym farba proszkowa pozostaje na powierzchni. Powszechne są dwa podstawowe sposoby malowania proszkowego: metoda wysokonapięciowa i metoda tarciowa.
Elementy, które zostały pokryte farbą proszkową są poddawane następnie obróbce termalnej czyli podgrzaniu do około 200 stopni Celsjusza w specjalnym piecu. Dzięki temu farba proszkowa topi się i ulega polimeryzacji pokrywając dokładnie i równomiernie powierzchnię malowaną. Po około dwudziestu minutach elementy wyjmuje się z pieca. W rezultacie malowanie proszkowe daje imponujące efekty, farba odporna jest na korozję, uszkodzenia mechaniczne, wysoką temperaturę (do ok 100 stopni Celsjusza) oraz wpływ czynników chemicznych. Dodatkowo grubość powłoki farby wynosi do około 80 mikronów, dzięki czemu w widoczny sposób poprawia ona stan niedociągnięć produkcyjnych danego obiektu, pozostawiając powłokę gładką.
Efekt końcowy zależy w dużej mierze od wyboru farb proszkowych. Dostępne są m.in
- farby epoksydowe, których główną cechą jest tworzenie twardej, odpornej na czynniki mechaniczne powłoki
- poliestrowo-epoksydowe, których efektem jest powierzchnia nie poddająca się wysokim temperaturom, stosowane między innymi w lakierowaniu urządzeń grzejnych
- poliestrowe, wykorzystywanych głównie do lakierowania proszkowego elementów wystawionych na działanie warunków atmosferycznych jak np. akcesoria ogrodnicze, rowery, motocykle.